Het is een beeld dat we tegenwoordig veel op straat zien: fietsers die aan het appen of bellen zijn in het verkeer. Het gebruik van een mobiel als automobilist achter het stuur is momenteel al strafbaar. Hier staat een flink boetebedrag voor. Voor fietsers is het nog niet strafbaar, maar dit gaat binnenkort veranderen. Vanaf 1 juli 2019 geldt ook voor fietsers een verbod om te appen of bellen op de fiets. En dat is maar goed ook. Het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer kan namelijk nare gevolgen hebben.

Gebruik mobiel vergroot kans op ongeluk

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat door het gebruik van een mobiel in het verkeer het risico op een ongeluk 2 tot 9 keer zo groot wordt. Dit betekent dat mensen die deelnemen aan het verkeer en tegelijkertijd een smartphone gebruiken een gevaar zijn voor zichzelf en anderen. Zelfs handsfree bellen zou het risico op een ongeluk vergroten.

Letselschade en mobiel gebruik

Een ongeluk dat veroorzaakt is door mobiel gebruik kan letselschade bij een of meerdere partijen tot gevolg hebben. Letselschade door een verkeersongeluk kan grote impact hebben voor het slachtoffer. De veroorzaker van het ongeluk is in principe aansprakelijk en zal de geleden schade moeten vergoeden. Als het ongeluk echter veroorzaakt is door een appende of bellende voetganger of fietser en er was ook een motorrijtuig betrokken bij het ongeluk, dan gelden er andere regels.

Zwakkere verkeersdeelnemers zijn wettelijk beschermd

Fietsers en voetgangers vallen namelijk onder de zwakkere deelnemers en genieten daardoor extra bescherming. Dit betekent dat de automobilist voor tenminste 50% aansprakelijk is, ook als de fietser of voetganger zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden. Als een appende of bellende fietser een ongeluk veroorzaakt en zelf schade lijdt, dan zal de automobilist dus toch (deels) de schade van de fietser dienen te vergoeden.

Voor sommige elektrische fietsen ligt dit iets anders. Lees ook: Aanrijding met een elektrische fiets: wie is aansprakelijk?

Appende fietser soms wel aansprakelijk

Er zijn natuurlijk ook situaties waarin de appende fietser wel volledig aansprakelijk gesteld kan worden. Als een bellende of appende fietser een botsing veroorzaakt met een andere zwakkere verkeersdeelnemer, dan is de fietser die gebruik maakte van de smartphone aansprakelijk voor de schade die daaruit voortvloeit. Er kan ook sprake zijn van gedeelde aansprakelijkheid indien de andere partij ook medeverantwoordelijk was voor het ongeval.

Letselschadeadvocaat Utrecht

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Of bent u op zoek naar een letselschadeadvocaat om u te helpen met het schade proces na een verkeersongeval? Ferme Letselschade Advocaten in Utrecht helpt u graag! Door onze jarenlange ervaring hebben wij meer dan voldoende kennis en kunde om u op de juiste wijze bij te staan.

Naast het beschikken over voldoende juridische kennis is het belangrijk om op het juiste moment op medisch of arbeidsdeskundig gebied de juiste mensen bij een zaak te betrekken. Wendy is hierin zeer gedreven en deskundig. Wendy is lid van de Vereniging van Letselschade advocaten (LSA) en lid van de Werkgroep Artsen en Advocaten (WAA).