Op dit moment noemen we een gewone auto met slimme sensoren en systemen die rijondersteuning biedt, een zelfrijdende auto. In de toekomst is dat waarschijnlijk wel anders: er zullen dan volledig zelfrijdende auto’s rond gaan rijden.
Er wordt beweerd dat de zelfrijdende auto veiliger in het verkeer is dan een auto die door de mens wordt bestuurd. Een mens is door het maken van fouten namelijk verantwoordelijk voor het veroorzaken van ongeveer 95 procent van alle verkeersongevallen. Een autonome auto zou deze fouten daarentegen niet maken. Is er daarom bij een ongeval veroorzaakt door een zelfrijdende auto minder snel sprake van een geslaagd beroep op overmacht in de zin van artikel 185 WVW, vergeleken met een ongeluk veroorzaakt door een ‘reguliere’ auto?
Artikel 185 WVW en overmacht
Artikel 185 WVW regelt de aansprakelijkheid van de eigenaar van een motorrijtuig bij een aanrijding met een niet-motorrijtuig (zoals fietsers en voetgangers). De bestuurder van een motorrijtuig is in principe aansprakelijk voor de schade die hij aan een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer toebrengt, tenzij er sprake is van overmacht.
De Hoge Raad heeft in het arrest ABP/Winterthur het begrip ‘overmacht’ uitgelegd als een situatie waarbij:
- de bestuurder foutloos heeft gereden of de fout niet relevant is voor het ongeval, en
- waarbij de fouten van de andere weggebruiker zo onwaarschijnlijk waren dat de bestuurder hiermee geen rekening hoefde te houden.
Overmacht bij zelfrijdende auto’s
Er is geen sprake van een overmachtssituatie bij een gebrek aan het motorrijtuig zoals een ontwikkelfout of een defect. Ook bij gehackte software of een uitgevallen sensor van de auto als oorzaak van het ongeval is geen grond voor overmacht. De wetgever past voorlopig artikel 185 WVW niet aan vanwege zelfrijdende auto’s. Artikel 185 WVW spreekt namelijk van een eigenaar of houder van een zelfrijdende auto, en een zelfrijdende auto valt nog steeds onder een motorrijtuig.
Om aansprakelijkheid te voorkomen is het in elk geval belangrijk dat de snelheid van de auto voldoende verlaagd wordt in verkeerssituaties die niet goed te overzien zijn of bijvoorbeeld in de buurt van een school of een bushalte.
Aansprakelijkheid zelfrijdende auto’s
De regels voor aansprakelijkheid die gelden bij ‘reguliere’ auto’s gaan ook op voor zelfrijdende auto’s. Degene die verkeersregels overtreedt, kan aansprakelijk gesteld worden voor de letselschade. Als een zelfrijdende auto aansprakelijk is voor een ongeval dan is volgens de wet:
- de testrijder aansprakelijk voor de aanrijding aansprakelijk als diegene bestuurder is, en
- de producent van de zelfrijdende auto aansprakelijk als het ongeval is veroorzaakt door een falend systeem indien de eigenaar de auto goed heeft onderhouden.
Hulp van een letselschadeadvocaat
Heeft u letselschade opgelopen vanwege een verkeersongeval? Dan is het raadzaam om een gespecialiseerde letselschadeadvocaat in te schakelen die u kan informeren en bijstaan bij het claimen van de schadevergoeding waar u recht op heeft.
De ervaren en gespecialiseerde advocaten van Ferme Letselschade Advocaten hebben jarenlange ervaring en staan landelijk slachtoffers bij. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neemt dan gerust contact met ons op.
Annemieke is 12,5 jaar werkzaam geweest als jurist bij de grootste rechtsbijstandverzekeraar van Nederland. Zij heeft jarenlange ervaring met het bijstaan van letselschadeslachtoffers en heeft uiteenlopende dossiers behandeld, van overzichtelijke schade tot langdurige en complexe letseldossiers. Begin 2020 is ze gestart bij Ferme Letselschade Advocaten.
Bel ons:
Gerelateerde berichten: