Uit onderzoek is gebleken dat de helft van alle automobilisten tot 34 jaar tijdens een korte autorit al minimaal één keer heeft ervaren dat hij of zij de ogen niet kon open houden achter het stuur. Er vinden hierdoor veel verkeersongevallen plaats. Eén op de vijf ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat oververmoeide automobilisten net zoveel risico lopen op een ongeluk als beschonken bestuurders.

Slapen en rust zijn dus heel belangrijk als u achter het stuur stapt. Een verkeersongeval zoals een kop staart botsing, frontale botsing of kettingbotsing heeft regelmatig ernstig letsel of dodelijke ongevallen tot gevolg. Het letselschadeproces wanneer een bestuurder in slaap is gevallen, kan complex zijn en hangt af van verschillende factoren.

Verzamel bewijs zoals getuigenverklaringen, medische rapporten en de registratie van rij- en rusttijden. Dit kan belangrijk zijn bij het vaststellen van de oorzaak van het ongeval en bij het aantonen van vermoeidheid of een onderliggende slaapstoornis.

Aansprakelijkheid

Als de bestuurder van een auto in slaap is gevallen en daardoor een ongeluk heeft veroorzaakt, wordt hij meestal als aansprakelijk beschouwd en zal hij de schade moeten vergoeden. De autoverzekering van de bestuurder zal doorgaans de aansprakelijkheid dekken. De WA-verzekering verzekert de schade die bij een ander is veroorzaakt. Echter kan vermoeidheid gezien worden als nalatigheid, wat gevolgen kan hebben voor de dekking en premie van de verzekering.

Artikel 6 Wegenverkeerswet

Artikel 6 WVW verbiedt een ieder die aan het verkeer deelneemt om zich zodanig te gedragen dat er een verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander letsel oploopt. Bij de beoordeling hiervan is onder andere de mate van schuld van belang. Met schuld wordt een aanmerkelijke mate van verwijtbare onvoorzichtigheid bedoeld.

Wanneer iemand schuldig wordt bevonden aan het overtreden van artikel 6 WVW, kan deze op grond van onrechtmatige daad ook verantwoordelijk worden gehouden voor het vergoeden van de schade die het slachtoffer lijdt. Voor aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad is wel vereist dat de gedraging toerekenbaar is. Hiervan is sprake indien de gedraging te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. Daaraan wordt in de meeste gevallen voldaan, behalve wanneer er sprake was van verontschuldigbare onmacht.

Slaapstoornis

Niet alleen oververmoeidheid, maar ook een slaapstoornis kan leiden tot een verkeersongeluk. Indien komt vast te staan dat het verkeersongeval veroorzaakt is hierdoor, kan dit leiden tot een geslaagd beroep op verontschuldigbare onmacht. Dit zal bij artikel 6 WVW leiden tot een vrijspraak, nu hierdoor de schuld niet kan worden bewezen.

Zo gebeurde dit in een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden [1] waarin de verdachte in deze zaak op de weghelft voor het tegemoetkomend verkeer terecht kwam met een frontale aanrijding tot gevolg. Er is toen door een neuroloog en een verkeersongevallenanalist vastgesteld dat er sprake was van een slaapstoornis waardoor het ongeval plaatsvond. De verdachte is toen vrijgesproken.

Ingewikkelde discussies

Er kunnen soms ingewikkelde en langdurige discussies ontstaan over de aansprakelijkheid bij een ongeval als een bestuurder in slaap is gevallen. Om zeker te weten dat het aansprakelijkheidsonderzoek op de juiste manier wordt uitgevoerd, is het verstandig om een letselschadeadvocaat in te schakelen.

Letselschadeadvocaat Utrecht

Bent u aangereden door een bestuurder die in slaap viel achter het stuur? Ferme Letselschade Advocaten in Utrecht helpt u graag bij het vaststellen van de schade en het gehele letselschadeproces. Wij hebben veel ervaring met gecompliceerde zaken die ontstaan door verkeersongevallen. Neem contact op voor een kennismaking.

[1] Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 20 augustus 2015, parketnr 21/008022-13