Het verkeer in Nederland verandert: er zijn de laatste tijd steeds meer elektrische auto’s en andere elektrische vervoersmiddelen bijgekomen op de weg. Ook de coronacrisis heeft een effect (gehad) op het verkeer, omdat er in de eerste maanden veel minder verkeer op de weg was.

In deze blog noemen we een paar interessante signaleringen op het gebied van verkeersongevallen: een afname van de verkeersveiligheid door corona en elektrische auto’s.

Verkeersveiligheid

In het Financieel Dagblad van 13 juni 2020 werd een interessant artikel geplaatst over verkeersongevallen na het coronatijdperk. Columnist Carlo van de Weijer signaleerde dat door de coronacrisis de verkeersveiligheid dreigt af te nemen.

Redenen hiervoor zijn onder andere dat het drukker wordt op de weg: mensen stappen van het ov over op de auto. Ook zal de gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland toenemen: mensen stappen over op de auto en kopen hiervoor vaak een (oudere) tweedehandsauto. En dat terwijl de nieuwere modellen vaak veiliger zijn dan de oudere modellen.

De verkeersveiligheid neemt ook af doordat er uiteindelijk meer recreanten dan zakelijk rijders op de weg zitten en die recreanten vaak minder ervaren chauffeurs zijn.

Elektrische auto’s

Ze zijn bijna niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld: elektrische auto’s en de bijbehorende elektrische laadpalen. In Nederland telden we eind 2019 al meer dan 200.000 elektrische auto’s en dit aantal groeit nog steeds.

De elektrische auto is schoner voor de omgeving dan een verbrandingsmotor, maar aan het gebruik van de elektrische auto zit ook een keerzijde: ook elektrische auto’s zorgen voor een lagere verkeersveiligheid (Hella Hueck in Financieel Dagblad van 16 juni 2020). Hiervoor bestaan verschillende redenen.

1. Grotere impact

Ten eerste wordt de impact van een verkeersongeval groter, omdat elektrische auto’s zwaarder zijn vanwege het extra gewicht van de batterij. Volgens Ric van Vugt en Arno Onink is daardoor de kans drie keer groter dat het slachtoffer van het ongeval zwaargewond raakt. Zij verwachten dat over enkele jaren ongeveer de helft van deze slachtoffers fietsers zijn die door het ongeluk zwaar letsel oplopen.

2. Ander rijgedrag

Ten tweede moeten bestuurders van elektrische voertuigen vaak wennen aan hoe de auto optrekt. Een auto die volledig elektrisch is, trekt veel sneller op dan een auto met een benzine- of dieselmotor. Bovendien hebben zij ook een iets ander remsysteem. De kans is daardoor groter dat de bestuurders zo een ongeval veroorzaken, waarbij het slachtoffer veel letselschade heeft.

3. Minder geluid

Ten derde maken volledige elektrische auto’s veel minder geluid dan de traditionele auto’s. Andere weggebruikers horen bijvoorbeeld niet dat er een auto aankomt en houden dus geen rekening met een naderende auto. De Europese Unie heeft voor dit probleem recent wetgeving aangenomen: door de nieuwe elektrische auto’s moet een geluidssignaal worden afgegeven aan voetgangers en fietsers. Dit heet een Acoustic Vehicle Alerting System. De vraag is of dit effectief zal zijn, omdat dit niet door iedereen zal worden gehoord.

4. Problemen voor hulpdiensten

Ten vierde signaleerde de NOS al in 2019 dat elektrische auto’s problemen opleveren voor de hulpdiensten en bergingsmaatschappijen. Volgens de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten kan al bij een botsing van 50 kmh de accu van een elektrische auto beschadigd raken, en vervolgens in brand vliegen. Bovendien kan een brand in een elektrische auto niet op de gebruikelijke manier geblust worden. Dit levert niet alleen gevaar op voor de medeweggebruikers, maar kan ook slachtoffers aan de kant van de hulpverlening opleveren.

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van de bovenstaande informatie vragen, of bent u benieuwd wat een letselschade advocaat van Ferme Letselschade Advocaten voor u kan betekenen?

Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.